MENIMBULKAN KERAGUAN

Assalamualaikum dan hai semua. Hampir seluruh bakal berPKPB kan. Hmmm. Cuma ada kecuali Perlis, Kelantan dan Pahang.

Untuk negeri lain aku tak pasti tapi untuk Perlis aku curiga tentang data dari sana. Walaupun aku bukanlah wartawan dan penyiasat tapi sejak aku dilahirkan di sana Perlis tak ubah seperti Korea Utara, hampa tak akan tau secara terperinci kalau hampa tak tinggal situ.

Apa maksud aku? Perlis ni maklumat dalamannya dijaga dari tersebar. Aku rasa kalau tersebar buruk padahnya kot. Kalau hampa tengok cerita gangster pun depa banyak slang utara kan? Cerita berdasarkan kisah-kisah sebenar tapi tak dihebohkan begitu nanti ada pulak yang takut. 

Misalnya masalah air. Berapa ramai rakyat Malaysia yang tahu Perlis selalu tak ada air macam Selangor? Berapa ramai rakyat Malaysia yang tahu kualiti air di Perlis sama macam Kelantan? Aku rasa semua dengar berita yang indah ja. Sebagai orang Perlis aku tahu air tu kekadang merah dan aku tahu kekadang sampai seminggu paip tak keluar air.

Di Perlis ada laman telegram aduan awam. Memang tak seluruh rakyat Perlis ada dalam tu. Cuma dalam 3000 orang ja. Aku pun ada dalam tu 🤭😂

Setiap masalah depa akan mengadu kat dalam telegram tu. Aku rasa kalau rakyat Selangor ada laman macam tu mesti kena maki jer syarikat air tu. Tapi benda tu tak wujud untuk anda di Selangor 😂

Ini group telegram tu

Ada orang Perlis sini https://t.me/AduanAwamPerlis Kalau depa jumpa entri aku ni mesti aku kena buru kot 🤭

Aku nak tunjuk screenshot tentang aduan depa dalam tu



Setiap bulan aduan ni ada tau. Kes ni sejak aku kecik lagi. Cuma zaman tu tak ada telegram ni. Lagi satu aku nak tunjuk bukti kualiti air di Perlis memang cun habis 😂🤭
Antara gambar dari pelapor

Aku sejak kenal mesin jual air tapis memang aku aku tak pernah masak air paip. Nak beli cuckoo dan coway tak mampu, jadi bawak la botol tadah air. Itu la kebenaran yang tersembunyi.

Jadi adakah aku percaya Perlis tiada langsung kes covid 😂 Minta jasa baik jangan share sebab nanti tak pepasal geng 3 line cari aku. Aku tulis kerana aku warga Perlis yang ragu-ragu. Cuma nak kongsi rasa hati ja 🤭😂







Post a Comment

2 Comments

  1. 😂Hahaha... akak gelak betul baca post ni! "Perlis tak ubah seperti Korea Utara..."! Perlis mcm budak baik, x ada gossip & crita sensasi.😎

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tak sangka dia 'budak baik' 😂🤭

      Delete