IDEA CAMPING MENGGUNAKAN KERETA


Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah buat semua. Jumpa kembali k. Tenggelam timbul dah sekarang ni. Tahun baru azam baru, InsyaAllah nak istiqomah update kedua-dua blog.

Seperti aku pernah post entri berkaitan nak mengembara 1 Malaysia dulu di blog duniazumal.com, hari ni aku nak share idea bagi hampa yang nak pergi camping menggunakan kereta. Kereta la bukan van, SUV, MPV, motorhome atau RV. 

Dengan kereta macam mustahil nak guna sebagai camper kan? Tapi ini ada sikit idea yang hampa boleh guna jika convert kereta hampa jadi rumah, khemah, lebih tepat tempat bermalam la.


Car Inflatable Bed

Tahukah hampa ada tilam yang boleh sepadankan dengan kereta kita tu. Tilam ni perlu diisi angin. Untuk tilam ni sesuai la untuk dua orang tidur. Nak camping ni perkara utama tempat tidur ja sebab tu kita cari hotel kan kalau travel luar dari tempat kita. Jadi kalau hampa beli Car Inflatable Bed ni dah tak perlu sewa hotel. Tak perlu bawak khemah. Kalau nak beli secara online, dalam Shopee pun ada.


Portable Car Refrigerator

Peti sejuk? Hmmm peti sejuk untuk kereta. Kalau ikut aku, benda ni tak perlu sangat kecuali la hampa nak masak-masak jadi kena ada peti sejuk ni. Peti sejuk ni boleh plug in dekat lighter socket. Ada macam-macam di pasaran ikut keperluan hampa. Harga pun bawah 100 pun boleh dapat.


Fitting Tent

Bila guna kereta bercamping mesti kita rasa sukar untuk salin pakaian kan? Oleh itu kita perlu grab fitting tent ni. Fitting tent memang cukup muat untuk seorang dewasa berdiri tukar pakaian dalam tu. Fitting tent juga boleh cari dalam Shopee.


Solar Panel System

Untuk camping lebih rare dan hampa nak jimat bateri kereta, hampa boleh dapatkan set solar panel yang siap dengan pakej bateri dan lampu. Set solar panel macam aku kongsi ni hampa boleh guna untuk caj gadjet hampa. 

Selain barang-barang di atas, benda lain yang hampa bawak adalah pakaian, dapur periuk, kelengkap memasak, lepas tu jangan lupa safety kit.

Sekarang ni dah banyak tapak untuk camping yang boleh kita sewa. Jangan kedekut sangat ye, sewa tapat camni kita boleh dapat sumber air, elektrik lepas ada kemudahan toilet. Semoga perkongsian ini dapat membantu hampa buat plan nak bercamping guna kereta. Kalau nak plan ramai-ramai dan ajak aku pun boleh. Nombor fon ada di profile yer. Nanti aku share camping site yang ada di Malaysia.




Post a Comment

6 Comments